Renovering husvagn Polar 300

DSC03505_

Hösten 2008 kom Magnus dragande med en husvagn Polar 300 i måttligt bra skick. Inköpt i Nyköping där den stått i ett skogsparti under ett antal år. Ingen belysning, ett hjul satt fast med två bultar, tveksam funktion hos bromsarna men framförallt bebodd av MYROR.
Det var uppenbart att fukt ihop med myrornas framfart hade tagit hårt på framförallt golv och nedre delarna av karossen.
Det hade även läkt in omkring den stora frontrutan så allt trä i fronten var skadat.
Vem hade erfarenhet av att renovera husvagnar? Inte jag men det var att börja med att plocka ner all lös inredning som bänkar, garderober m.m. för att se om vad som var möjligt.
Uppenbart var också att fönstren, ett stort fönster fram och två på sidorna, fick tas ur.

Karossen

Det fanns mycket att ta tag i. Karossen med alla sina trädetaljer var ju uppenbart. Jag la ner en del tid på att orientera mig om vilken typ av trä/träslag jag skulle välja, vilken typ av lim o.s.v.
Fick mycket tips, helt osjälviskt för det var inga pengar att tjäna på mig, av Backamo Husvagnscenter.

När man gör en såpass stor renovering så håller man koll på kostnaden och i bland blir man blind för lösningar som kostar men underlättar. Ett exempel är att jag använde de gamla fönsterlisterna av gummi. Jag borde insett bättre, gummi efter 30 år är svårt att arbeta med. Jag la ner ett oerhört jobb att få in fönstren på plats och speciellt svårt var det att få dit låslisten.
Nya mjuka lister hade varit bra på flera sätt!

Gasolen

Jag bytte alla slangar och slangklämmor. När kylskåpet så småningom kom på plats så fungerade det. Ingen vidare kapacitet men det hänger ihop med konstruktionen. Vid varmt väder slår den bristfälliga ventilationen bakom kylskåpet mer eller mindre ut kylskåpet, ingen kyla.

Chassit

Förutom karossen var det en del arbete med chassit, närmare bestämt bromsarna. Jag hade isär och gjorde rent och bytte även bromsvajrarna.
Ett praktiskt problem var när man tar av och sätter på hjulen. Vagnen måste lyftas högt och det måste finnas utrymme under vagnen, alltså inga domkrafter eller pallbockar i vägen, för att vika hjulen neråt-inåt, då fungerar det.